سلام . با قسمت هجدهم از سری مقالات
یکی از مهمترین نکاتی که هنگام نوشتن Dial Peerها باید به آن آشنایی داشته باشیم ، نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو میباشد . به طور کلی دو قانون اصلی به ما کمک میکند تا Dial Peer درست را برای هدایت تماس به نقطهی مورد نظر بنویسیم :
برای این که نحوه عملکرد قوانین فوق را به طور کامل درک کنید ، در ادامه چند مثال را مورد بررسی قرار میدهیم .
مثال شماره ۱ :
فرض کنید در یک روتر Dial Peerهای زیر نوشته شده است :
زمانی که یکی از داخلیها شماره ۱۱۳۱۱۱۱ را بگیرد این شماره با هر دو Dial Peer ما Match میشود . اما در آخر تماس به کدام سمت ارسال میشود ؟
همانطور که گفتیم در صورتی که یک تماس با دو Dial Peer ما Match شود ، الگوی تماس مشخصتر انتخاب میشود . همانطور که مشاهده میکنید Dial Peer شماره دو الگوی مشخصتری نسبت به Dial Peer شماره یک دارد ( چرا که Dial Peer شماره ۱ با تعداد بیشتری شماره Match میشود تا Dial Peer شماره دو ) . بنابراین تماس به سمت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۲ ارسال میشود .
مثال شماره ۲ :
فرض کنید در یک روتر Dial Peerهای زیر نوشته شده است :
حال تصور کنید که کاربر شماره ۱۱۳۱۲۲۲ را شمارهگیری میکند . در این حالت تماس به سمت ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۳ ارسال میشود و روتر ۲۲۲ را از آخر شماره حذف میکند . چرا که در این حالت تماس به سرعت با Dial Peer شماره ۳ Match میشود و تماس به سمت مقصد مورد نظر ارسال میشود .
نکته : این قابلیت برای تعیین شمارههای اضطراری مفید میباشد .
نکته : در صورتی که تعداد Dial Peerهای شما زیاد است و امکان تشخیص این امر که شماره مورد نظر شما با کدام Dial Peer میتواند Match شود وجود ندارد میتوانید از کامند ذیل برای تشخیص این موضوع استفاده کنید .
Router # show dialplan number [ شماره مورد نظر ]
نکته : برخی اوقات جلوگیری از همپوشانی Dial Peerها غیر ممکن است . در این حالت باید برای جلوگیری از همپوشانی خلاقیت به خرج داد . به عنوان مثال زمانی که میخواهد تماس شما با ۵۵۵۱ Match شود و یک Dial Peer دیگر با …Destination Pattern 5551 وجود دارد میتوانید از Dial Peerهای ذیل استفاده کنید .
در Dial Peer شماره ۲ حرف T باعث میشود که کاربر بتواند ۰ تا ۳۲ رقم شمارهگیری کند .
مطالب مرتبط با مقاله آموزشی نحوه پردازش تماس در روتر سیسکو در همین نقطه به پایان میرسد . در قسمت بعدی بحث را با یکی از مطالب بسیار مهم دنیای ویپ سیسکو ادامه خواهیم داد . در صورت وجود هرگونه ابهام در مورد مطالب آموزشی میتوانید از طریق فیلد دیگاهها با کارشناسان گروه ویپینگ در ارتباط باشید .
دوره آموزش استریسک و فیلم های آموزشی ویپ ASTERISK
10 دلیل برای اینکه چرا باید از VOIP استفاده کنیم