سلام . به یکی دیگر از مقالات گروه VoiPing خوش آمدید . در این قسمت از سری مقالات کاربردی ویپ میخواهیم به بررسی نحوه برآورد
مراکز تلفنی VOIP به دلیل قابلیتهای بینظیری که در اختیار کاربران قرار میدهند ، امروزه به عنوان یکی از نیازهای اصلی یک کسب و کار موفق شناخته میشوند و همانطور که میدانیم برآورد دقیق از هزینههای پیادهسازی آن ، اولین قدمی است که باید برای
یکی از مهمترین نکاتی که باید برای برآورد هزینه
هنگامی که اقدام به راه اندازی یک مرکز تلفنی در سازمان خود میکنید باید بدانید که از
برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید . فرض کنید در یک سازمان ۲۰ کاربر به تلفن
حال اگر قرار باشد از راهکارهای VOIP (ویپ) برای این سازمان استفاده نماییم میتوانیم با یک دستگاه Gateway و یک PC متوسط مرکز تلفنی مورد نظر را پیادهسازی نماییم و تلفنهای کاربران را در مرحلهی اول به صورت نرمافزاری روی کامپیوتر آنها نصب کنیم و تنها در مواردی که احتیاج داریم از تلفنهای سختافزاری مخصوص VOIP استفاده کنیم .
در این حالت با افزایش تعداد کاربران مشکلی ایجاد نخواهد شد و علاوه بر بهرهمندی از
همانطور که از مطالب فوق متوجه شدید ، تهیه و پیادهسازی یک مرکز تلفن VOIP به ما این امکان را میدهد تا هزینههای راهاندازی مرکز تلفن خود را به صورت کاملا انعطافپذیر مدیریت کنیم و در آینده برای توسعه مرکز تلفن خود مشکلی نداشته باشیم .
حال میخواهیم هزینه راه اندازی VOIP (ویپ) را برای یک سازمان متوسط برآورد نماییم ،
برای اتصال خطوط تلفن شهری به مرکز تلفن خود باید از گیتویها و یا کارتهای تلفنی استفاده نمایید . در صورتی که ۴ خط شهری داشته باشید ، هزینه خرید گیتوی یا کارت از حداقل قیمت ۱٫۵ میلیون تومان شروع میشود (البته در زمانی که من در حال نوشتن این مقاله هستم) . این مبلغ با داشتن ۸ خط شهری تا حدود ۳ میلیون تومان نیز افزایش مییابد . بدیهی است که تغییر برند و در نتیجه تغییر کیفیت ساخت گیتوی قیمت آن را تغییر خواهد داد . برای اطلاع از انواع کارت ها و گیتوی های VOIP و کارکرد آنها میتوانید به مقالات
تهیه یک سرور برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ ضروری میباشد . البته باید در نظر داشته باشید که معمولا در سازمانها و ادارات سرورهایی برای اجرای سرویسهای لازم درون شبکه به صورت مجازیسازی وجود دارند که میتوان از آنها برای ایجاد یک ماشین مجازی و نصب مرکز تلفن ویپ استفاده نمود . پس عملا تهیه سرور VOIP برای شما هیچ هزینه ای در بر نخواهد داشت .
برای کاهش هزینههای راه اندازی VOIP میتوانید در فاز اولیه راه اندازی از سافتفونها یا تلفنهای نرمافزاری استفاده نمایید که به صورت رایگان در دسترس میباشند . ولی در صورتی که قصد خرید تلفنهای سخت افزاری یا IP PHONE را داشته باشید قیمت حدودی آنها از مبلغ ۳۰۰ هزار تومان شروع میشود و با افزایش کیفیت برند و کارایی افزایش مییابد .
همانطور که ذکر شد مرکز تلفن ویپ از زیرساخت شبکههای کامپیوتری برای ارائه سرویس استفاده مینماید . بر خلاف مراکز تلفنی آنالوگ ، برای راه اندازی مرکز تلفن ویپ نیازی به راه اندازی زیرساخت مجزا نخواهید داشت ، که همین امر میزان هزینه راه اندازی ویپ را به میزان چشمگیری کاهش میدهد .
هزینه راه اندازی مراکز تلفنی ویپ ، توسط سازمانها و متخصصین بسیار متفاوت تعیین میشود ، تا جایی که برای تعیین قیمت میتوان بازهی ۱ تا ۱۰ میلیون تومان را در نظر گرفت . در ادامه به برخی از این پارامترها اشاره میکنیم :
همانطور که در لیست برآورد فوق مشاهده مینمایید ، با وجود امکانات فراوانی که مراکز تلفنی ویپ در اختیار شما قرار میدهند ، برای راه اندازی یک مرکز تلفنی VOIP پارامترهای گوناگونی را برای مدیریت و کاهش هزینهها در اختیار دارید . این در حالی است که تهیه یک مرکز تلفن کاملا ابتدایی آنالوگ که تنها پاسخگوی نیازهای اولیه یک سازمان باشد ، بدون در نظر گرفتن گوشیهای تلفن ، زیرساخت تلفنی و هزینه نصب ، برای ۸ خط شهری و ۲۴ تلفن داخلی در این تاریخ حدود ۴ تا ۶ میلیون تومان خواهد بود !!
سازماندهی سیستم تلفنی و افزایش بهرهوری سازمان به کمک VOIP :
موضوع هزینهها فقط به هزینه راه اندازی مرکز تلفن خلاصه نمیشود . یکی از نکاتی که یک شرکت باید در انتخاب مرکز تلفنی در نظر بگیرد این است که با توجه به هزینهای که برای راه اندازی یک مرکز تلفن پرداخت میکند چه تغییراتی در هزینههای جاری شرکت ایجاد میشود ؟ و یا این که کدام راهکار میتواند علاوه بر رفع نیازهای تلفنی موجود ، کیفیت سرویسدهی و در نتیجه بهرهوری سازمان را افزایش دهد ؟
در پاسخ به این سوالها میتوان سریعا سیستم تلفنی VOIP را معرفی نمود . همانطور که در مقاله ”
کاهش هزینههای مخابراتی :
همانطور که در مقاله
کلام آخر :
با توجه به نکاتی که در مورد هزینه راه اندازی VOIP (ویپ) در مقایسه با سیستم تلفنی آنالوگ مطرح شد و قابلیتهایی که در ازای پرداخت هزینه برای یک سیستم تلفنی VOIP به دست میآوریم میتوان گفت در بسیاری از موارد راه اندازی یک مرکز تلفن VOIP میتواند انتخاب بسیار مناسبی برای پیادهسازی یک سیستم تلفنی باشد . این سیستم با توجه به قابلیتهای بینظیری که برای داخل و خارج از سازمان فراهم میکند و قابلیت مدیریت هزینهای که در اختیار ما قرار میدهد بدون شک انتخاب اول و آخر خواهد بود .
دوره آموزش استریسک و فیلم های آموزشی ویپ ASTERISK
10 دلیل برای اینکه چرا باید از VOIP استفاده کنیم