براستی سیستمهای
PBX مخفف سه واژهی Private Branch Exchange است . ( لطفا سعی بر ترجمه نکنید که هیچ معنی نمیدهد !!! ) PBX ها طی چند سال اخیر نقش بسزایی در ارتباطات سازمانهای کوچک و بزرگ داشته است . میتوان گفت مهمترین وظیفه یک سیستم PBX این است که کلیهی منابع تلفنی سازمانها
PBX از نرم افزار یا سخت افزارهایی تشکیل شده که به PSTN (خطوط تلفن شهری که از طرف مخابرات ارائه می شود) متصل است . در ارتباطات سازمانها ایستگاهها یا نقاطی وجود دارند که به آنها end point میگویند . به عنوان مثال تلفن روی میز ، دستگاه فکس یا دستگاه کارت خوان نمونههایی از end point هستند . هدف کار PBX ها پوشش
با راهانداری PBX ، ارتباطات سازمانها بهبود یافته و در هزینهها نیز صرفه جویی میشود . PBX کارمندان را قادر میسازد تا با شمارهگیری آموزش ISSABELحداکثر ۲ یا ۳ یا ۴ عدد ، با دیگر همکارانشان در درون سازمان تماس گیرند . نکتهی حائز اهمیت آن است که کلیهی تماسهای داخل سازمانی کاملاً رایگان میباشد . همانطور که در بالا گفتیم PBX امکان تقسیم خطوط شهری را دارد .
اینکه هر سازمان به چند خط تلفن شهری نیاز دارد به عواملی مثل طول زمان مکالمات ، تجربهی قبلی از میزان تعداد مکالمات ، بیشترین تعداد تماسهای همزمان و اینکه خطوط شهری به چند خط درون آموزش ایزابلسازمانی باید تقسیم شوند بستگی دارد . برای مثال یک سازمان بزرگ که تعداد زیادی مشتری و تماس گیرنده دارد بیش از یک سازمان کوچک نیاز به خط تلفن شهری دارد .
به قدیمیترین سیستم PBX ، سوییچ برد نیز میگویند . این سیستم قدیمی نیاز به فردی به عنوان اپراتور داشت . در این سیستم قدیمی هر تماس از بیرون به سازمان ابتدا به اپراتور وصل میشد و او تماس را به شخص یا واحد مورد نظر تماس گیرنده ، ارتباط میداد . درواقع این کار توسط اپراتور انسانی انجام میشد و او بود که تماس ورودی را به بخش مربوطه ارتباط میداد . همینطور اگر کارمندی میخواست تماسی به بیرون از سازمان داشته باشد ، ابتدا باید به اپراتور وصل میشد ، سپس اپراتور او را به یک خط شهری آزاد (خطی که در حال مکالمه نبود) ارتباط میداد . حال فرض کنید سازمانی که تعداد تماسهای بسیار زیادی داشته است ، نیاز داشت تا ده ها اپراتور جهت ایجاد هماهنگی تلفنهای سازمان استخدام کند . با گذشت زمان سوییچهای دستی جای خود را به سوییچهای الکترومغناطیسی و سپس الکترونیکی دادند .
جدیدترین سیستم PBX همخوانی با تلفنهای تحت شبکه دارند (به IP phoneروی میز نیز وصل می شوند) . در این سیستم end point دیگر آن به جای خطوط PSTN سنتی ، SIP Trunks میباشد . به مجموعه تشکیل شده از PBX و تلفن تحت شبکه ، IP PBX میگویند .
سیستم PBX میتواند درون سازمان قرار گیرد
سازمانهای بزرگ معمولاً PBX و ماژولهای مورد نیازشان را خریداری میکنند درحالی کهآموزش ایزابل این کار برای سازمانهای کوچک
توجیه اقتصادی ندارد و آنان امکانات مورد نیازشان را از طریق سیستم Cloud دریافت کرده و تمامی مسائل مربوط به پشتیبانی نیزآموزش ISSABEL توسط اپراتور انجام میشود .
سیستم آنالوگ پشتیبان کنندهی تلفنهای معمولی (تلفن های قدیمی و موجود در بازار) میباشد . ارتباطی که از طریق کابلهای مسی بین PBX و شبکهی مخابرات برقرار میشود و انجام هر عملیات جدید
IP PBX نسبت به نمونههای آنالوگ بسیار انعطاف پذیرتر است و در این سیستم ارتباط IP PBX با تلفنهای تحت شبکه است
برای ایجاد ارتباط بین PSTN با PBX و برقراری تماس های IP ، سیستمهای SIP trunk طراحی شدند IP PBX چیست؟
که وظیفهی آن برقراری مکالمات بر بستر شبکه میباشد و تماسهای صوتی مستقیماً بر پایهی شبکه برقرار میشوند آموزش ISSABEL.
همچنین در IP PBX صفحهای برای تنظیمات پیکربندی سیستم طراحی شده که از طریق آن میتوان تمامی تنظیمات و تغییرات را به راحتی و به شکل آنلاین انجام داد . اضافه نمودن امکانات و تغییرات جدید بدون نیاز به اینکه متخصصی از سمت اپراتور به محل اعزام شود به شکل آنلاین امکانپذیر میباشد . اگر PBX روی فضای ابری یا نزد سرویسگیرنده باشد نیز ، IP PBX چیست؟
درخواست خطوط جدید ازآموزش ایزابل مرکز مخابرات عمومی حداکثر طی چند ساعت امکانپذیر خواهد بود و این درخواست سخت و پیچیدهای نخواهد بود (که البته باز هم به دلیل امکانات بالای مخابرات ایران این امر در زمانی بیش از چند ساعت به طول میانجامد) . با گسترش تماسها از طریق VOIP ، PBX امکانات زیادی به خود گرفته است . این امکانات عبارتند از امکانات دیداری آموزش ISSABELمثل تماس تصویری ، فکس از طریق IP ، پیام فوری و … که باعث ایجاد ساختاری بهتر در ارتباطات سازمانها هستند .
ممنون که تا انتهای این مقاله با ما همراه بودید . منتظر مقالات بعدی
دوره آموزش استریسک و فیلم های آموزشی ویپ ASTERISK
10 دلیل برای اینکه چرا باید از VOIP استفاده کنیم