سلام . با قسمت نوزدهم از سری مقالات  آموزش INBOUND DIAL PEER در روتر سیسکو  ویپ سیسکو در خدمت شما عزیزان هستیم . همینطور که عنوان مقاله پیداست ، در این قسمت از مقالات آموزشی سیسکو ، می‌خواهیم در مورد یکی از مباحث مهم دنیای سیسکو یعنی Inbound Dial Peer در روتر سیسکو صحبت کنیم . با ما همراه باشید .

INBOUND DIAL PEER در روتر سیسکو :

اگر به خاطر داشته باشید در قسمت‌های قبلی ، در مورد Outbound Dial Peerها صحبت کردیم و دیدیم ، زمانی که بخواهیم روتر تماس‌های ما را به سمت نقاط مختلف ارسال کند باید از Outbound Dial Peerها استفاده کنیم . اما نکته مهمی که به عنوان یک کارشناس سیستم‌های تلفنی ویپ سیسکو باید بدانید این است که برای این که یک تماس وارد روتر شود نیز باید با یک Match ، Dial Peer شود که به آن Inbound Dial Peer گفته می‌شود .

به طور کلی برای این که یک تماس هنگام ورود به روتر با یک Match ، Inbound Dial Peer X شود ۵ قانون اصلی وجود دارد که عبارت است از :

  1. Match کردن با شماره گرفته شده (DNIS) : در این حالت از کامند Incoming Called-number که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود . ( زمانی که این کامند را زیر یک Dial Peer بزنیم ، یعنی این Dial Peer شامل کسانی که شماره X را گرفته‌‌اند می‌شود . )
  2. Match کردن با Caller ID : در این حالت از کامند Answer-address X که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود . ( زمانی که این کامند را زیر یک Dial Peer بزنیم ، یعنی این Dial Peer شامل کسانی که caller Id آن‌ها X است می‌شود. )
  3. Match کردن با Destination Pattern : در این حالت از کامند Destination Pattern که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود .
  4. Match کردن با Port : در این حالت از کامند Port که می‌تواند در Dial Peer زده شده باشد استفاده می‌شود .
  5. Dial Peer 0 : اگر با هیچ یک از موارد فوق Match نشد ، تماس با Dial Peer 0 گرفته می‌شود .

نکته : Dial Peer 0 مانند Default Gateway می‌باشد . زمانی که تماس با هیچ یک از موارد فوق Match نشود با Match ، Dial Peer 0 می‌شود . برخی از ویژگی‌های این Dial Peer عبارت است از :

  • پشتیبانی از همه‌ی کدک‌ها
  • VAD فعال
  • عدم پشتیبانی از DID
  • عدم پشتیبانی از نرم‌افزار‌های خارجی مانند سیستم IVR
  • اولویت پایین در QOS
  • بروز مشکل در دریافت فکس

حتما متوجه شده‌اید که در صورتی که تماس با Dial Peer 0 گرفته شود دچار مشکلاتی در سیستم ویپ خواهیم شد . خدمات ویپ بنابراین در زمان راه‌اندازی سناریو‌ها توجه به Inbound Dial Peer امری مهم و ضروری می‌باشد .

حال برای این که مفهوم Inbound Dial Peer در روتر سیسکو را بهتر متوجه شوید ، یک مثال مطرح می‌کنیم .

آشنایی با Inbound Dial Peer در روتر سیسکو

همانطور که در تصویر فوق مشاهده می‌کنید ، به طور کلی ما ۴ Call Leg داریم . Call Leg شماره دو و چهار برای Outbound Dial Peer می‌باشد که در قسمت‌های قبلی در مورد نحوه عملکرد آن‌ها صحبت کردیم اما Call Leg شماره یک و سه می‌تواند نقش inbound Dial Peer در روتر سیسکو را برای ما بازی کند که در ادامه به بررسی این دو می‌پردازیم .

Call Leg 1 :

فرض کنید تلفن سمت چپ شماره ۲۵۱۰ را می‌گیرد . روتر اول چگونه این تماس را دریافت می‌کند ؟

همانطور که مشاهده می‌کنید دو کامند Incoming Called-number و Answer-address در روتر‌ها زده نشده است ، بنابراین دو قانون اول نقشی در دریافت تماس ندارند . از آنجایی که تلفن سمت چپ آنالوگ است بنابراین هیچ اطلاعاتی از Caller ID خود ندارد تا با دستورد Destination Pattern زده شده در تصویر Match شود ، بنابراین قانون سوم هم نقشی در دریافت تماس توسط روتر اول ندارد .

اما همانطور که مشاهده می‌کنید کامند Port در Dial Peer روتر اول زده شده است . خدمات voip حال به این دلیل که تلفن آنالوگ نیز به پورت ۱/۰/۰ متصل است تماس توسط روتر دریافت می‌شود .

Call Leg 3 :

در مرحله دوم تماس تلفن سمت چپ به روتر دوم می‌رسد . با توجه به قوانینی که در مورد Inbound Dial Peer گفتیم تماس با کامند Destination Pattern نوشته شده در Dial Peer موجود در روتر دوم Match شده و توسط Router B دریافت می‌شود .

نکته : اگر یکی از Dial Peerهای نوشته شده در این دو Call Leg را حذف کنیم تماس ما با Dial Peer 0 دریافت می‌شود و احتمالا شاهد بروز مشکلاتی در سیستم ویپ خود خواهیم بود .

همانطور که مشاهده کردید درک مفهوم Inbound Dial Peer در روتر سیسکو در هنگام پیاده‌سازی بسیاری از سناروی‌های پیشرفته و بزرگ امری ضروری می‌باشد که عدم آشنایی با آن می‌تواند کارشناسان ویپ را با چالش‌ها و مشکلات متعددی در زمان راه‌اندازی سیستم ویپ رو به رو کند . برای این که اهمیت این موضوع را بیشتر درک کنید در قسمت‌های بعدی یک مورد از سناریو‌هایی که در آن Inbound Dial Peer ها نقش بسیار مهمی در عملکرد درست سیستم VOIP دارند را مورد بررسی قرار خواهیم داد .

مطالب مرتبط با inbound Dial Peer در روتر سیسکو در این نقطه به پایان می‌رسد . در صورت وجود هر گونه سوال یا ابهام در مورد مقاله فوق می‌توانید از طریق بخش دیدگاه‌ها با کارشناسان گروه ویپینگ در ارتباط باشید .


مرکز تلفن ویپ dial ,peer ,روتر ,، ,inbound ,یک ,dial peer ,inbound dial ,در روتر ,peer در ,روتر سیسکو ,باشد استفاده می‌شود ,کامند destination pattern ,استفاده می‌شود زمانی ,کامند incoming calledمنبع

خدمات نصب و راه اندازی VOIP

دوره آموزش ایزابل ISSABEL

دوره آموزش VOIP سیسکو

دوره آموزش استریسک و فیلم های آموزشی ویپ ASTERISK

10 دلیل برای اینکه چرا باید از VOIP استفاده کنیم

مقایسه امنیت HOSTED IP PBX و ON-PREMISE IP PBX

PBX چیست و چگونه کار می کند ؟

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین جستجو ها

Nalax7b5jf situs تخفیف دونی شرکت آلاس برزین رزرو ارزان ترین تورهای مسافرتی داخلی و خارجی persianemdad اینجا همه چی هست کرتین وال آنلاین دانلود فیلم و سریال خرید بهترین مبل راحتی